Den nye XC70 er ikke længere bare en V70 på stylter eller med andre ord en stationcar til eventyr. Nu bliver den en større SUV, og den får samme platform som Lynk & Co 08 . Det betyder også, at den benytter samme "Hyper Hybrid"-system som 08. Der er dog en hage! Den kommer ikke til Europa – i hvert fald ikke foreløbigt.
For ikke så længe siden var Europa blandt de første til at få de nyeste biler, mens lande som Kina måtte vente på modeller, der ofte var bygget i en ringere kvalitet til deres marked. I dag er situationen vendt. Kina er nu et af de lande, hvor flere af de store producenter vælger at præsentere deres nyheder først. Det er også tilfældet med denne spændene SUV fra VOLVO. XC60 er en større Plug-in Hybrid som bruger som sagt samme drivlinje fra den Europæisk udviklet Lynk og CO 08. En model der desværre ikke sælges i Danmark. Dog har vi tidligere testet den, og det var en PHEV, som vi blev positivt overrasket over. XC70 placerer sig i modelrækken under den populære XC90 og henter tydelig inspiration fra både XC90 og den fuldt elektriske EX90. Med sin elegante, skandinaviske æstetik vi nu kender fra GEELY's produkter. XC70 er bygget på Volvos nye Scalable Modular Architecture (SMA)-platform, der er specielt tilpasset plug-in hybrider. Den kombinerer en 1,5-liters benzinmotor på 160 hk med en elmotor og valgfrie batteripakker på enten 21,2 kWh eller 39,64 kW. i alt yder den 345 hk. Resultatet? En samlet rækkevidde på mere end 1.200 kilometer, når du blander el og benzin. Vi har tidligere testet samme system i Lynk & CO 08. Selvom vi ikke havde tid nok for at teste rækkevidden, blev vi dengang overrasket over, hvor behagelig den lille motor var. En af de mest bemærkelsesværdige funktioner er den hurtige opladning. Batteriet kan lades fra 0 til 80 procent på kun 23 minutter. Desuden understøtter XC70 V2L opladning, hvilket betyder, at bilen kan fungere som en mobil strømkilde til andre enheder.
XC70 produceres i Kina, hvor den allerede kan forudbestilles, og Volvo planlægger at introducere den på det europæiske marked på et senere tidspunkt. Ifølge Volvo-direktør Håkan Samuelsson er XC70 "en hjørnesten i vores elektrificerede sortiment" og fungerer som en bro mellem traditionelle forbrændingsmotorer og fremtidens el-biler. Personligt tror vi at den nye XC70 ville passe godt ind på de europæiske veje. KOM MED DEN!
Brug for hjælp?