Hvornår giver det mening at køre med helårsdæk?
Der er en del bilejere, som med fordel kan vælge at bruge helårsdæk. Helårsdæk er en type dæk, der er udviklet til både sommerkørsel og vinterkørsel. De kan være et godt alternativ, så længe du kun kører på veje, som ryddes og saltes regelmæssigt.
Er helårsdæk noget for dig?
Hvis man ikke kører så meget, kan man godt blive træt af at skulle skifte hjul hvert efterår og forår. Så kan et helårsdæk være et godt alternativ. Er du for eksempel i en situation, hvor du har mulighed for at lade bilen stå i snevejr og dermed ikke er tvunget til at køre på vinterveje, der ikke bliver ryddet for sne, kan du overveje om et helårsdæk er noget for dig.
Kørsel med helårsdæk
Helårsdæk er ligesom vinterdæk mærket med bogstaverne M+S. Det står for mud + snow (mudder + sne). Det betyder, at et helårsdæk hovedsagelig kan betragtes som et vinterdæk. Når et helårsdæk skal monteres, skal man dermed følge de regler, der gælder for vinterdæk. Det vil sige, at man ikke må mikse dem med dæk, der ikke er mærket med M+S – for eksempel sommerdæk. En bil skal altså have fire hjul påmonteret, som alle er mærket med M+S.
Hvad er helårsdæk?
Et helårsdæk er udviklet, så det har nogle af vinterdækkets egenskaber samtidigt med, at det også har nogle af sommerdækkets kvaliteter. Selvom der er sket rigtig meget indenfor udvikling af dæk de seneste år, og der virkelig er blevet udviklet helårsdæk, der er gode alternativer til sommer- og vinterdæk skal du huske, at det sikkerhedsmæssigt aldrig er lige så godt at køre med helårsdæk som at skifte til henholdsvis vinter- og sommerdæk.
Læs mere om sommerdæk hos Quickpot.dk
Helårsdæk vs. vinterdæk
Det siger sig selv, at når en dækproducent gerne vil udvikle et dæk, som kan bruges året rundt, så kan det umuligt være lige så godt som et dæk, der er udviklet specifikt til sommer- eller vinterbrug. Derfor skal du overveje dine behov nøje, når du vælger mellem helårsdæk og vinterdæk. Det er i vinterens mere ekstreme vejr, der er en forskel på at køre med rigtige vinterdæk og helårsdæk. Så skal du bruge bilen hele vinteren, eller er du bare af og til nødsaget til at køre ud i sne, is og sjap – skal du for eksempel selv køre på skiferie – så skal du af sikkerhedsmæssige grunde vælge rigtige vinterdæk.
Regler uden for Danmark
Der er ikke lovgivningsmæssige krav om, at biler skal køre med vinterdæk eller helårsdæk i Danmark om vinteren. I landene omkring os er der dog forskellige regler i relation til både vinterdæk og helårsdæk. I de lande, hvor vinteren generelt rammer noget hårdere end i Danmark, kan der være skærpede krav til hvilken slags dæk, der er lovlige i vinterperioden. I Sverige har de for eksempel krav, der gør at et helårsdæk, selvom det er mærket med bogstaverne M+S, ikke nødvendigvis er tilladt at køre med om vinteren. Derfor er det meget vigtigt at undersøge de forskellige regler og krav, der gælder i det land, du skal kører i i vinterhalvåret.
Fordele samt ulemper
Herunder ridser vi kort op hvad fordelene og ulemperne ved helårsdækkene er.
Fordele:
- Du slipper for hjulskiftningen to gange årligt.
- Du slipper for at skulle opbevare henholdsvis vinter- og sommerdæk.
- Kun et sæt fælge er nødvendigt.
- Du bliver ikke overrasket, når den første sne falder.
- Helårsdæk er bedre i vinterføre end sommerdæk.
- Ingen udgifter til kalibrering og indkøb af dæktryksfølere.
Ulemper:
- Helårsdæk er ikke lige så sikre som rigtige vinterdæk, når det er snevejr og glat.
- Helårsdæk er ikke så gode til at styre på en tør vej som sommerdæk er.
- Udvalget er ikke så stort.
- Det er sjældent de leveres på en helt ny bil.
- De er ikke lovlige om vinteren i Sverige.