Hjælp din virksomhed i gang – husk et lønsystem
Både små og store bilforhandlere kan i vid udstrækning nikke genkendende til at det administrative arbejde kan hindre det rigtigt sjove og vigtige arbejde – nemlig at sælge biler. En løsning, der vil frigøre rigtigt meget tid, er et nemt online lønsystem.
Frister tilværelsen som selvstændig bilforhandler, eller er du allerede godt i gang, er der unægtelig en række opgaver, som ikke helt i første omgang lader til at hænge sammen med det at sælge biler. Lokalerne skal lejes, vedligeholdes, alle omstændighederne omkring oprettelse af virksomheden skal klares – og når der bliver råd til det, skal der udbetales løn.
Salg af biler er ikke et let job, og udviklingen i teknologi, bilmærker og -modeller går så hurtigt, at en bilforhandler har brug for at en stor del af den aktive arbejdstid går med at holde sig opdateret. Dertil kommer, at man naturligvis skal dygtiggøre sig og udvikle sine egne og de ansattes kompetencer i takt med udviklingen.
Men er man en mindre forhandler af brugte biler, hvor de mandskabsmæssige ressourcer kan være knappe, og man måske selv står for beregning og forberedelse af udbetaling af løn, bør man holde et skarpt øje med markedet for et nemt lønsystem.
Når man er selvstændig, gælder der forskellige regler og vilkår alt efter hvilen virksomhedsform ens virksomhed er, og om man har ansatte i virksomheden. Disse oplysninger vil man også kunne få hjælp til.
Med et lønsystem ved hånden er det muligt at registrere tid og udarbejde lønsedler, når fokus ikke behøver at være på selve bilsalget. Man kan altså side i bilen eller derhjemme om aftenen og registrere og bogføre alle de lønmæssige oplysninger. Samtidig vil der ofte være adgang til en app, hvor virksomhedens ansatte får mulighed for selv at registrere deres arbejdstid samt deres udlæg og kørsel.
Et online lønsystem vil yderligere tage sig alle oplysningerne, der skal hentes fra og leveres til SKAT, ligesom det automatisk medregner feriepenge eller løn under ferie, kantineordning og personalegoder – og i meget høj grad mindsker fejl på lønsedlerne.
Netop fejlbehæftede lønsedler er et problem, der rammer rigtigt mange mennesker i Danmark. En måling foretaget af Epinion i 2017, viste at ca. hver anden af alle lønmodtagere på et tidspunkt havde oplevet fejl på lønsedlen. Det kan være alt fra timetallet, fraværstimer, manglende tillæg o.l. som mangler eller er registreret forkert. Skulle der alligevel opstå fejl, tilbyder nogle systemer at rette i tidligere lønindberetninger, så der hurtigt kommer styr på lønnen igen.
Det kan altså sagtens betale sig at bruge et mindre beløb på at holde styr på alle de lønmæssige opgaver, der også hører med til at drive en virksomhed. Et godt råd kan i øvrigt være, at lave en liste over hvad et lønsystem skal klare for virksomheden. Så står man endnu bedre rustet til at vælge.