Derfor skal du som bilforhandler vælge et CRM-system
Som bilforhandler møder man ofte kunder, som er langt i sin beslutningsproces. Der er etableret et behov for en ny bil, og ofte via internettet også dannet et billede af hvilken type, og måske endda hvilket mærke og model. Et CRM-system som fx Dynamics 365 vil understøtte dine muligheder for at følge en handel til dørs, gennem hele kundens købsrejse – fra behovserkendelse til købs.
Det er vigtigt at kende sine kunder for at give dem en god fornemmelse af, at man kender deres behov og hvad de søger i en bil. På den måde kan man som bilforhandler optimere sin salgsindsats, så man prioriterer sin tid efter de kunder mest størst potentiale for at få lukket et salg.
Er man flere personer om samme kunder, findes oplysningerne i samme CRM-system, og det er let at danne sig et overblik over, hvad der tidligere er blevet registreret om den specifikke kunde.
Vælger du fx Dynamics 365, får du Microsoft Dynamics 365 Business Central, som giver dig det helt store overblik lige fra det finansielle over forsyningskæden og multikanals-marketingsindsatser og kundeengagement til intelligent salg. Derudover er Dynamics 365 cloud-baseret, så det kan tilgås uanset hvor man befinder sig. Samtidig fås systemet som app til smartphones og tablets.
Styr på GDPR
Siden d. 25. maj 2018 er det med den opdaterede persondataforordning (GDPR) samtidig blevet vigtigt at holde styr på de data man har om sine kunder, samarbejdspartnere og ansatte. Derfor skal et CRM-system også have indbygget sikkerhed, så personfølsomme data bliver holdt indenfor virksomhedens egne og evt. partneres systemer. GDPR gælder både for små og store virksomheder, og der kan gives bøder på op til 4 procent af en virksomheds globale omsætning. Det kan godt gøre en stor forskel på årsregnskabet.
Smart markedsføring
Et CRM-system kan gøre ens virksomhed toptunet til at klare konkurrencen indenfor bilbranchen, men der skal også en mængde intelligent marketing til, hvis man vil ramme de rigtige mennesker med de rigtige budskaber. Hvis man ikke allerede gør sig i online markedsføring fx via Google Adwords, Display bannere eller Facebook-annoncering, vil mindst en af disse være et rigtigt godt sted at starte.
Social engagement
Flere CRM-systemer integrerer som minimum indsigter i de sociale medier, ens virksomhed opererer på. Disse indsigter vil yderligere hjælpe med at drive intelligent markedsføring og salg. I større systemer kan virksomhedens direkte styre sine SoMe profiler, så man kun behøver at læse, skrive og influere sine følgere et sted fra.
Kort sagt: et CRM-system giver dig et fuldt overblik over kundedata og kunderelationer. Det styrker i sidste ende din virksomheds salg og indtjening. Det kan spare dig for en masse tid med at samle data i forskellige systemer, og give dig realtime indsigter i alt fra socialt engagement til kunderejser.