Sådan motiverer du dine medarbejdere
Som chef i egen virksomhed er det en vigtig del af arbejdet, at du værdsætter dine medarbejdere og deres vigtige bidrag til virksomheden. Det viser sig nemlig, at medarbejdere der føler sig værdsat på deres arbejdsplads er mere motiverede, og motiverede medarbejdere er både gladere og mere effektive. Netop derfor er det utrolig vigtigt, at du sørger for at skabe motiverede medarbejdere, både for deres skyld, men også for din egen og din virksomheds skyld. Er du i tvivl om hvordan du kan være med til at motivere dine medarbejdere, så læs med videre og få et par idéer til hvad du kan gøre.
Gaver
Hvis du gerne vil vise dine medarbejdere at du sætter pris på deres arbejde, er firmagaver nok ikke nogen dum idé. En firmagave kan nemlig ses som et lille klap på skulderen som viser, at medarbejderne har gjort det godt. Der findes rigtig mange forskellige former for firmagaver. Vil du gerne give dine medarbejdere noget personligt, som kan vise jeres sammenhold i virksomheden, kan det for eksempel være t-shirts med tryk på, i form af logo eller andet. En anden mulighed for firmagave kunne være en kurv med en masse lækre sager, såsom god vin, chokolade og så videre. Her handler det om at kende sine medabejdere og dermed gøre sig klog på, hvad de godt kan lide.
Ros og anerkendelse
Noget af det vigtigste du kan gøre er, at give dine medarbejdere ros og anerkendelse. Dette gør, at dine medarbejdere føler at det de gør i virksomheden bliver værdsat, samtidig med, at de måske får lyst til at arbejde endnu hårdere for at opnå jeres fælles mål. Husk derfor at sætte pris på de små ting i hverdagen, som måske kan virke som en selvfølge, men som alligevel har stor betydning for at hele virksomheden kan fungere.
God kommunikation
Kommunikationen i virksomheden har rent faktisk en rigtig stor betydning. God kommunikation kan nemlig være med til at forhindre utryghed og vrede i en virksomhed, som netop er noget der kan skabe dårlig stemning og gøre medarbejderne demotiverede. Hvis du gerne vil sørge for at kommunikationen er god, så handler det om at kommunikere både åbent og ærligt, da dette skaber den bedste tillid mellem dig og dine medarbejdere. Sørg for altid at lade medarbejderne vide hvad der foregår, så de føler sig som en del af processen, hvilket betyder, at der er større sansynlighed for at de bakker op omkring de beslutninger der foretages i virksomheden.