Bilsalget blomstrer online
En undersøgelse forudser, at behovet for fysiske bilforhandlere er dalende, og at forbrugeren forventes i højere grad at ville købe deres bil online. Mercedes-Benz anslår, at 25 procent af deres salg i 2025 vil blive gennemført online.
I fremtiden vil bilkøbere både bestille og betale deres bil digitalt, helt uden behov for at være til stede hos bilforhandleren.
Det viser tal fra revisions- og rådgivningsfirmaet KPMG’s årlige globale undersøgelse af bilbranchen. Undersøgelsen er baseret på interview med mere end 2.100 forbrugere over hele verden og 900 ledere i bil- og techbranchen.
De fysiske detailforretninger vil blive reduceret med 30-50 procent allerede i 2025, mener mere end halvdelen af alle ledere, viser tal fra undersøgelsen.
Samtidig giver lederne udtryk for, at i og med detailhandlen befinder sig i en transformationsfase, bliver de nødt til at følge udviklingen og tænke nye forretningsmodeller.
Den digitale købsrejse
Allerede i dag starter flere forbrugere deres bilkøb online. De sammenligner modeller, forhandlere, udstyr, priser osv., og det foregår i højere grad hjemme foran deres computer.
Den digitale købsrejse ved køb af bil kan dog være både lang og tidskrævende. Forbrugerne har hver især mange forskellige behov, der skal dækkes. For nogle er bilens størrelse og antal sæder væsentlig, mens det for andre handler mere om brændstoføkonomi.
For forbrugerne giver det en tryghed, at de kan finde svar på en række spørgsmål, allerede inden de overhovedet kommer i kontakt med bilforhandleren.
Det stiller store krav til bilmærkerne og -forhandlernes websites, og det er nødvendigt at tænke 360 graders online markedsføring, så forbrugerne rammes i hele den digitale købsrejse.
Forbrugerne skal nås, hvad enten de søger overordnet inspiration, researcher et specifikt produkt eller sammenligner priser, forhandlere m.m.
De første digitale tendenser
Hos Mercedes-Benz anslår de, at 25 procent af deres salg af både nye og brugte biler vil blive gennemført online inden 2025.
Mercedes ønsker i fremtiden at tilbyde endnu flere digitale muligheder, og samtidig gentænke deres forretningsmodel med den nye store indsats. Det sagde Mercedes’ Global Sales Manager, Britta Seeger, i januar på Automotive News World Congress i Detroit.
Derudover samarbejder Mercedes med sine forhandlere for at udviklet nye platforme og formater til at engagere kunder. De digitale muligheder gør det desuden muligt at nå potentielle kunder, der ikke nødvendigvis er typiske brugte Mercedes-Benz købere.
Kilder: