Sådan optimerer du din kundeoplevelse
Sådan optimerer du din kundeoplevelse
Annonce fra Telenor
God kundeservice er en vigtig del af en virksomheds strategi, da det i sidste ende har indflydelse på omsætningen. Når kunder får god service — ja måske endda ekstraordinær service — så bliver de glade og mere tilbøjelige til at ville købe hos virksomheden. Omvendt kan en dårlig kundeoplevelse skræmme kunder væk.
Her på siden giver vi dig gode råd til, hvordan du kan forbedre din kundeservice og -oplevelse og få gladere kunder.
Optimer kommunikationen med tastevalg, omstilling og hovednummer
Har dine kunder et problem, så skal de nemt kunne komme i kontakt med den rette afdeling eller en konkret person, der kan hjælpe dem. Det er en god idé at give kunderne flere kontaktmuligheder, som eksempelvis opkald, e-mail og online chat, så de kan vælge den, de er mest komfortabel med.
Uanset om din virksomhed har en sekretær, receptionist eller ingen af delene, så kan I med Call Management få et automatisk omstillingssystem, der sender kunderne videre til en ledig medarbejder. Du kan også opsætte tastevalg, så kunderne selv kan vælge hvilken afdeling, der kan hjælpe dem bedst, når de ringer.
Forstå dine kunders behov
Når kunderne er kommet i kontakt med jer, så er det vigtigt at forstå deres behov for at kunne hjælpe dem. Hvis du fra første sekund får dem til at føle sig komfortable og taget seriøst, så vil de som regel være helt ærlige over for dig. Og det vil gøre det meget nemmere for dig at hjælpe dem.
Nogle gange kræver det dog en ekstra indsats for at forstå et mere komplekst problem eller behov. Vær derfor ikke bange for at overkommunikere og stille for mange spørgsmål.
Husk træning og uddannelse af dine medarbejdere
God kundeservice handler ikke kun om at være skarp på virksomhedens produkter og god til at forstå kundernes behov. Det handler vigtigst af alt om at være god til at kommunikere. Hvordan er man for eksempel professionnel og direkte samtidig med at være lyttende og forstående? Dette og mange flere vigtige kundeservice-kompetencer kan læres på relevante kurser og uddannelser til dine medarbejdere.
Derudover er det vigtigt for medarbejderne at have kendskab til konflikthåndtering, da utilfredse kunder skal tages ekstra godt hånd om. Ved god konflikthåndtering kan en utilfreds kunde nemlig konverteres til en tillidsfuld og loyal kunde.
Brug data og analyser
Hvis du ønsker at vide helt præcis, på hvilke områder din kundeservice kan forbedres, kan du gøre brug af data og analyser. De kan hjælpe dig med at identificere, hvor det halter. Ved at indsamle data på kundeinteraktioner, forespørgsler, klager samt feedback og derfor analysere dem, kan du identificere nogle tendenser og mønstre og rette op på dem med specifikke foranstaltninger.