Guiden handler om Mazda MX-5 RF 2.0 SKYACTIV-G 160 i-ELOOP Ignition (Årgang 01/2017 - 12/2017)
Mazda MX-5 RF 2.0 SKYACTIV-G 160 i-ELOOP Ignition er en to-dørs coupe. Den har en 2,0 liters naturligt aspireret benzinmotor med 160 hk (118 kW). Targaversionen, RF, har elektrisk tagopbevaring i bagagerummet.
Bilen er under 4 meter lang, hvilket gør den nem at håndtere i bytrafik. Den blev produceret fra januar 2017 til december 2017. EcoTest forbrug er 6,6 liter pr. 100km (16,7 km/L)
Indholdsoversigt
Mazda MX-5 kommer i flere varianter. Hver har sine unikke træk og fordele. Her er en liste over de vigtigste varianter:
Disse varianter tilbyder forskellige oplevelser for bilkøbere der interesserer sig for cabriolet-kørsel og høj ydeevne.
Nedenfor er en oversigt over fordele og ulemper ved Mazda MX-5.
Fordele | Ulemper |
---|---|
-
|
-
|
Mazda MX-5 klarer sig godt i test. ADAC crash-test vurderer MX-5 til 84 % for passagerbeskyttelse. Dette er højt og viser, at bilen er sikker for passagererne. Dog har den begrænsede assistancesystemer.
Sports-Line varianten har cruise control, passiv vognbaneassistent og blindvinkelassistent.
Mazda MX-5 RF 2.0 SKYACTIV-G 160 i-ELOOP Ignition bruger 6,6 liter pr. 100 km ifølge EcoTest. Den er under 4 meter lang, hvilket gør den nem at parkere. Den mangler kollisionsadvarsler og nødbremsesystemer, men dens køreoplevelse er stadig god.
Der findes flere gode alternativer til Mazda MX-5. Disse biler har også åbent tag og sporty køreegenskaber.
– Får høj score i både komfort og ydeevne.
Disse alternativer til Mazda MX-5 giver forskellige opsætninger af luksus, præstationer og priser. Det afhænger af, hvad man søger i en bil.
Mazda MX-5 RF 2.0 SKYACTIV-G 160 i-ELOOP Ignition har et EcoTest forbrug på 6,6 liter pr. 100km (16,7 km/L) Dette betyder, at bilen har en samlet score på 51 point i EcoTest. Sammenlagt giver dette tre stjerner i vurderingen, hvilket anses som acceptabelt.
Selvom der ikke findes specifikke data om, hvor langt bilen kører på literen, indikerer disse tal bilens effektivitet. Funktioner som kinematic posture control og lane keep assist systemet hjælper med at optimere kørslen.
Til trods for at det ikke er den mest brændstoføkonomiske bil, tilbyder MX-5 RF stadig en god balance mellem ydeevne og forbrug.
Mazda MX-5 RF 2.0 SKYACTIV-G 160 i-ELOOP Ignition bruger en 2,0 liters naturligt aspireret benzinmotor. Motoren leverer 160 hk (118 kW) og et maksimalt drejningsmoment på 200 Nm ved 4600 omdr./min.
Motoren er kendt for sin gode brændstoføkonomi på 6,9 l/100km (16,7 km/L) CO2-udledningen er 178 g/km. Dette gør bilen både kraftfuld og effektiv.
En Mazda MX-5 RF 2.0 SKYACTIV-G 160 i-ELOOP Ignition har 160 hestekræfter (hk). Motoren giver bilen god kraft og ydeevne. Bilen er hurtig og klar til at køre på vejene.
Den har en topfart på 215 km/t. Dette gør den til en spændende bil at køre. Motoren hjælper også bilen med at accelerere hurtigt. Den kan nå 0-100 km/t på kun 7,5 sekunder.
Topfarten for Mazda MX-5 RF 2.0 SKYACTIV-G 160 i-ELOOP Ignition er 215 km/t. Bilen har en 2,0-liters 4-cylindret motor med 160 hk. Produktionen fandt sted fra januar 2017 til december 2017.
Denne model klarer også accelerationen fra 0-100 km/t på kun 7,5 sekunder. Den er kendt for sine gode køreegenskaber og har fået en testvurdering på 2,0 for køreegenskaber og 1,7 for sikkerhed.
Mazda MX-5 RF 2.0 SKYACTIV-G 160 i-ELOOP Ignition accelererer fra 0-100 km/t på 7,5 sekunder. Motoren er en 2-liters 4-cylindret med 160 hestekræfter. Letvægtsdesign på ca. 1.100 kg hjælper med at holde bilen hurtig og smidig.
Sjov køretur venter med en tophastighed på 215 km/t. Denne model er ideel til dem, der elsker fart og præcision. Mazda's teknologi som i-ELOOP gør den også energibesparende uden at miste ydeevne.
Den Mazda MX-5 RF 2.0 SKYACTIV-G 160 i-ELOOP Ignition er 3915 mm lang. Den er 1735 mm bred og 1236 mm høj. Bilen har en egenvægt på 1130 kg og en lastkapacitet på 175 kg.
Brændstoftanken rummer 45 liter. Koffertvolumen er på 127 liter. Disse dimensioner gør Mazda MX-5 kompakt og let at håndtere.
Mazda MX-5 har et bagagerum på kun 115 liter. Det er meget lille sammenlignet med andre biler. Designet som en Zweisitzer begrænser pladsen.
Bagagerummet har også en høj ladekant. Den er 84 cm over jorden, og det gør det svært at læsse ting ind. Dette kan være en ulempe for folk, der ofte bruger bagagerummet.
En Mazda MX-5 RF 2.0 SKYACTIV-G 160 i-ELOOP Ignition kan ikke få anhængertræk. Bilen har ingen trækstang eller træksystem. Mazda MX-5 RF er ikke designet til at trække en trailer eller anhænger.
Der findes ingen officielle oplysninger om muligheder for at montere anhængertræk på denne model. Producenten anbefaler ikke at forsøge at tilføje anhængertræk til Mazda MX-5 RF.
Der er ingen alternative løsninger for at tilføje anhængertræk på denne bilmodel.
Mazda MX-5 RF SKYACTIV-G 160 i-ELOOP Ignition kan trække op til 190 kg på anhængertrækket. Tjek altid bilens specifikationer, før du kobler noget på.
Fordelen ved dette lave træk er, at bilen forbliver let og sporty. Men det betyder også, at den ikke kan trække tunge anhængere.
Der er mange fælge at vælge mellem til en Mazda MX-5. Vælg de rigtige for bedst ydeevne og kørselskomfort.
Vælg den rette størrelse og dæktype for optimal kørsel med din Mazda MX-5 RF SKYACTIV-G 160 i-ELOOP Ignition.
Mazda MX-5 kræver gode vinterdæk for sikker kørsel i kolde måneder. Valg af de rette vinterdæk kan forbedre kørekomfort og sikkerhed.
Vinterdæk er vigtige for at sikre god performance og sikkerhed under kolde vejrforhold med Mazda MX-5 RF SKYACTIV-G 160 i-ELOOP Ignition fra årgang 2017.
Mazda MX-5 har god passiv sikkerhed. ADAC crash-test vurderer bilen til 84 % for passagerbeskyttelse og 80 % for børnesikkerhed. Passagerairbag deaktiveres automatisk via sædegenkendelsesmåtte.
Aktiv sikkerhed er begrænset. Bilen har ingen kollisionsadvarsler eller nødbremsesystemer. Vinduesløftere har ingen klemstop, hvilket kan være en risiko.
Interiøret i en Mazda MX-5 har et overskueligt design. De fleste funktioner er lette at finde og bruge. Materialerne og finishen i kabinen føles rimelige af god kvalitet. Cockpittet er designet til sporty kørsel.
Derfor har bilen Recaro sportsæder.
Kabinen er smal med et lavt tag. Det kan få det til at føles trangt. Bagagerummet på kun 115 liter begrænser pladsen til bagage. Interiøret passer til dem, der sætter pris på en kompakt og sporty oplevelse.
Mazda MX-5 er en to-personers sportsvogn. Kabinen er smal og har lavt tag. Dette giver en følelse af tranghed. Der er kun plads til føreren og en passager.
Bilen har ingen bageste sæder. Dette begrænser, hvor mange personer man kan tage med. Derfor er Mazda MX-5 ideel for dem, der værdsætter køreglæde frem for rummelighed.
Mazda MX-5 Sports-Line kommer med et standard Bose lydsystem. Dette system har 9 højttalere og en subwoofer for god lydkvalitet.
Fire af højttalerne er indbygget i nakkestøtterne på sæderne. Dette giver bedre lyd, selv når taget er åbent.
Mazda MX-5 har mange apps, der gør køreturen nemmere og sjovere. Her er en liste over de mest nyttige apps:
Disse apps hjælper med at holde føreren informeret og underholdt på turen.
Softwaren i en Mazda MX-5 opdateres ikke automatisk. Ejerne skal tage bilen til et autoriseret værksted.
Ved serviceintervallerne, som er hver 12. måned eller hver 20.000 km, bliver softwaren også tjekket. Dette sikrer, at bilen altid kører med den nyeste software.
Mazda MX-5 kan tilpasses med mange typer tilbehør og ekstraudstyr. Disse optioner gør køreturen mere komfortabel, sikker, og sjov.
Tilbehør og ekstraudstyr hjælper med at skræddersy Mazda MX-5 efter dine behov og ønsker.
Mazda MX-5 RF 2.0 SKYACTIV-G 160 i-ELOOP Ignition har mange moderne teknologier. Disse forbedrer køreoplevelsen og sikkerheden.
Disse teknologier gør Mazda MX-5 til en moderne og effektiv sportsvogn.
En Mazda MX-5 koster i 2024 ca. fra 1.200 kr til 6.520 kr i årlig ejerafgift.
Bemærk, at ejerafgiften kan variere lidt fra den ene variant til den anden, da den bl.a. er afhængig af hvor langt bilen kører på literen, og dermed hvor meget CO2 den udleder. På TjekBil kan du slå en konkret bil op og tjekke den præcise ejerafgift.
En Mazda MX-5 skal til service hver 12. måned eller efter 20.000 km, hvad end der kommer først. Styrkekæden i bilen sparer penge på vedligeholdelse sammenlignet med en tandrem.
Mazda MX-5 RF 2.0 SKYACTIV-G 160 i-ELOOP Ignition er kendt for sin holdbarhed. Dog kan visse dele stadig have hyppige problemer.
Disse punkter er værd at overveje ved køb af en Mazda MX-5 RF 2.0 SKYACTIV-G 160 i-ELOOP Ignition fra årgang 2017.
En Mazda MX-5 kommer med en generel garanti på 3 år eller 100.000 km. Garantien dækker både dele og reparationer, hvis bilen har fabriksfejl. Bilen har også en rostgaranti på 12 år.
Denne garantiperiode sikrer, at rustskader på karosseriet bliver dækket. Med disse garantier får køberen ro i sindet ved køb af Mazda MX-5.
Garantien på en Mazda MX-5 dækker tre år eller 100.000 km, hvad der end kommer først. Bilen har også en 12-års garanti mod rust. Dette er vigtigt for at sikre, at bilens struktur forbliver i god stand.
Garantien inkluderer ikke kun motor og transmission, men også elektriske systemer. Skader forårsaget af normalt slid og vedligeholdelse dækkes ikke. Bilens styrkekæde kræver mindre vedligeholdelse end en tandrem, hvilket kan spare penge over tid.
Hvis du skal ud at investere i en ny bil, er det en god idé at dobbelttjekke oplysningerne fra denne side, da specifikationerne kan variere på de enkelte varianter der sælges i Danmark. Bilhandel kan ikke holdes ansvarlig for rigtigheden af indholdet. Oplysningerne på denne side er baseret på en række forskellige kilder, som kan være ufuldstændige, og der kan derfor forekomme ukorrekt information.
Oprettet 15.10.2024, 06.46.47
Opdateret 24.10.2024, 14.47.20
Brug for hjælp?