Bilhandel
Søg

Sælg din bil gratis

lockIcon

Log ind

Opret bruger

downArrowWhiteSpace
Menu

LYNK & CO 08 PHEV

LYNK & CO 08 – En SUPER Hybrid med Lang Rækkevidde

LYNK & CO 08 er, hvad det svensk-kinesiske mærke kalder en "super Hybrid" med en opgivet elektrisk rækkevidde på 200 km og en samlet rækkevidde på omkring 800 km med hjælp fra dens lille benzinmotor. Ifølge mærket kan 08 køre op til 1.200 km uden at stoppe, og det har jeg testet med en tur gennem det nordlige Sverige.

 

Jeg startede mandag morgen i det travle Stockholm, hvor jeg henter bilen direkte i centrum. Bilhandel har  som det eneste danske medie tidligere været inviteret til at køre modellen, og jeg havde tidligere fået et kort kendskab til 08 i Sveriges næststørste by, Göteborg. Dengang kørte jeg bilen i blot et par timer, men nysgerrigheden efter, om den rent faktisk kunne køre de opgivne 1.200 km, var stor. Klokken 10.00, efter jeg har hentet bilen, kører jeg direkte mod Luleå – en rute, der er godt egnet til formålet. Målet er at se, hvor langt jeg kan komme uden at stoppe. Jeg kører bilen, som jeg ville køre enhver anden bil, med passende hastighed og et par pauser hvis brug for det. Første gang jeg kørte 08, beskrev jeg den som en utrolig komfortabel bil, og det er den også, men efter et par dages kørsel lærer jeg mere om den, end jeg gjorde ved første møde. Noget jeg log mærke til, var at sæderne ikke er så behagelige, som jeg først troede. De er store og ser komfortable ud, men efter mange timers kørsel mærker jeg, at de mangler støtte til lårene. Interessant nok oplevede jeg det samme problem, da jeg hjemme i Danmark testede den nye OMODA E5 EV. Ellers er 08 en utrolig nem bil at køre. Første gang jeg kiggede på dens instrumentering, stod der at med fuld opladning og tank kan køre op til 1.200 km.Vi var igang!

Hvad er LYNK & CO 08 for en bil?

LYNK & CO er en del af Geely-koncernen, som også inkluderer Polestar, Zeekr og Volvo. 08 er en stor plug-in hybrid-SUV, der desværre ikke sælges i Danmark endnu, selvom nogle forhandlere har importeret andre modeller fra mærket. Designmæssigt ser 08 flot og kraftfuld ud, og jeg synes ikke, den ligner andre biler på de europæiske veje. Faktisk er 08 udviklet specifikt til det europæiske marked, men en søstermodel i Kina findes med et Volvo-logo og hedder XC70. Motoren er en 1,5-liters turbo-benzinmotor med 137 hk, suppleret af et 39 kWh batteri, der alene leverer over 200 hk. Samlet set yder bilen 345 hk, hvilket gør den overraskende kvik. I Sverige starter prisen fra 529.999 SEK, hvilket er en stærk pris i forhold til konkurrenterne. Og når det gælder konkurrenter, er det svært at placere 08. Den er bedre end biler som Ford Kuga, Kia Sportage og MG HS, men når ikke helt op til premiummodeller som Volvo XC90 eller BMW X5 50e. Den befinder sig et sted midt imellem og kan med rette kaldes unik.

Lynk & Co 08 – Specifikationer 

Specifikation Data
Pris (Sverige) Fra 549.900 SEK (Ingen dansk pris)
Drivlinje Plug-in hybrid (1.5 L 3-cyl. turbo + elmotor)
Systemydelse 345 hk 
Transmission 3-trins DHT automatgear
Drivkraft Forhjulstræk
Batterikapacitet 39,6 kWh (brutto)
Elektrisk rækkevidde Op til 200 km (WLTP)
Brændstoftank 60 liter
Samlet rækkevidde Over 1.200 km (kombineret)
0–100 km/t Ca. 7,0 sek.
Bagagerum 545 liter
Trækkapacitet 1.600 kg 
Længde / bredde / højde 4.820 / 1.915 / 1.685 mm
   
   

Minimalistisk Kabine og Det Kan Vi Li"

Kabinen minder om andre biler fra Geely-koncernen og det er godt. Den ser og opleves som en ren, minimalistisk og intuitiv bil. Skærmen på 12,3" er nem at navigere, og selvom bilen understøtter Apple CarPlay og Android Auto, brugte jeg primært bilens eget navigationssystem. Det fungerede fint, men en udfordring var, at skærmen kunne være svær at aflæse, når solens stråler ramte den. Det er dog et mindre problem i et ellers velfungerende system. Bilen er udstyret med et Harman Kardon-lydsystem med 23 højttalere, som leverer god lyd. Der er god plads bagi, inklusive sædevarme, og bagagerummet tilbyder 545 liter, der kan udvides til 1.254 liter. En særlig detalje er bilens massagefunktion, som er blandt de bedste, jeg har prøvet, med flere indstillinger for både fører og forsædepassager. Derudover er der indbyggede højttalere i nakkestøtterne, hvilket er praktisk, da det gør, at kun føreren hører navigation eller advarsler. Jeg satte især pris på advarslerne om fartkameraer, som der er mange af i Sverige. 

 

Køreoplevelsen 

08 kører overraskende friskt trods sin vægt og størrelse. Den er en fornøjelse at køre, men ikke den mest sportslige i sin klasse, og hvis man presser den, kan der høres lidt motorstøj. Dog er støjen ikke værre, end man kunne forvente. For det meste kører bilen på el, hvilket giver en næsten elbil-lignende oplevelse. Selv når benzinmotoren tager over, er den overraskende lydsvag sammenlignet med andre plug-in hybrider, jeg har kørt. På motorvejen håndterer den 120 km/t – den højeste tilladte hastighed i Sverige – uden problemer, og selv når batteriet er tomt, føles den stadig kvik nok til overhalinger, hvilket overraskede mig positivt. Dog var der en del bip-lyde i kabinen, hver gang bilen advarede om noget. Det føltes lidt som at være i et Mario Kart-spil og blev lidt irriterende i længden, men heldigvis kunne det slås fra. Hvad angår de opgivne 1.200 km, nåede jeg aldrig helt derop. Jeg kørte primært på motorvejen, og efter 160 km var batteriet tomt, og efter cirka 700 km måtte jeg tanke benzin. På en måde vidste jeg godt, at de 1.200 km var optimistiske, og det kan diskuteres, om jeg kørte under optimale forhold. Alligevel var det imponerende, hvor langt jeg kom, og det mindede om at køre en dieselbil på langtur som for få år siden. Benzintanken rummer 60 liter, hvilket gør 08 ideel til dem, der kører langt og ikke vil lade hele tiden. Selvom det tager længere tid at lade bilen end at fylde benzin, understøtter 08 hurtigopladning på op til 85 kW DC (11 kW AC). Jeg opnåede 60 kW DC-ladning, hvilket er bedre end mange små elbiler. Det tager omkring en time at lade batteriet helt op og blot tre minutter at fylde benzintanken. I Sverige kostede det mig cirka 800 SEK at fylde tanken og 8 SEK pr. kWh at lade det 39 kWh store batteri. Det bliver selvfølgelig billigere, hvis man kan lade hjemme.

For Dyr Til Danmark

Jeg er vild med LYNK & CO 08, som tilbyder meget bil for pengene, set fra et svensk perspektiv. Personligt fandt jeg sædernes komfort lidt skuffende, men bortset fra det leverer bilen på næsten alle fronter. Desværre er det usandsynligt, at vi ser 08 i Danmark på grund af vores afgiftssystem, som sandsynligvis vil gøre den for dyr. Deres mindre elektriske model, 02, har dog en bedre chance for at komme til Danmark. Det er en skam, for 08 er en plug-in hybrid, der giver rigtig god mening for dem, der ønsker en bil med lang rækkevidde og fleksibilitet – især hvis dieselbiler ikke længere er en mulighed.Øv!

Skrevet af: Christian Koed den 03.11.2025

Hurtige genveje

Bilhandel.dk

Cookieindstillinger

Brug for hjælp?

Bilhandel