Du kan undervognsbehandle bilen hele året rundt
Sommeren er over os, og det er for de fleste lig med sol, ferie og mere tid til afslapning. Men faktisk kan det være en klog idé at udnytte de lange sommerdage til at give sin bil en kærlig hånd til, at få vasket saltrester og fugtholdigt skidt af bilens samlinger, og så undgår du ventetider på rustbeskyttelses centrene
Når metal ruster, bliver det langsomt ædt op og ødelagt. Det gælder også for den store mængde metal, som biler består af. Og de fleste bilejere ved godt, at man bør rustbeskytte med jævne mellemrum. Men de færreste ved, hvornår det er bedst at gøre det. For selvom rustbeskyttelse ofte bliver forbundet med vintersæsonen, er det faktisk om sommeren, at man får mest for pengene.
Ligesom at bruge solcreme
Hvert år bliver danskerne mindet om det klassiske sommerråd at bruge solcreme for at beskytte huden. Men faktisk gælder samme princip for rustbeskyttelse – det handler nemlig om at forebygge, før det er for sent.
”Om sommeren er klimaet ideelt til at pleje bilen, fordi luften både er mere tør og varm end resten af året, og dermed har behandlingen bedre mulighed for at sætte sig ordentligt, inden undervognen udsættes for vand og skidt så snart, man kører ud på vejene igen – som det fx er tilfældet om efteråret,” siger Jan Helbo fra Teknologisk Institut.
Din bil er udsat for rustangreb hele året rundt
Danmark ligger midt i det såkaldte ærtebælte, hvor klimaet er optimalt til at dyrke grønne ærter på grund af den høje luftfugtighed. Men det betyder også, at det er det ideelle miljø for rust, og det gør de danske biler ekstra udsatte for rustangreb – noget bilerne dog sjældent er rustede til fra fabrikssiden af, da de produceres til hele verden uden forbehold for lokale miljøforskelle.
Den høje luftfugtighed er især farlig for bilers undervogne i hulrummet mellem plastplade og metal, hvor det fugtige og ofte saltholdige snavs ofte sætter sig og skaber kondens. Ifølge teknisk chef i Dinitrol, Mogens Vestergaard Hansen, er timingen derfor afgørende:
”Rustangreb nedbryder bilens karrosseri og nedsætter levetiden på mekaniske dele som fx bremserør. En bil uden rust er derfor en mere sikker og værdifuld bil. Men når først rusten har taget fat, er den strengt taget umulig at slippe af med og en meget dyr fornøjelse. Derfor bør man være på forkant og ruste bilen mod rust, før det er for sent.”
Hvorfor skal jeg rustbehandle?
Det danske klima er et af de værste hvad angår rust. Hvorfor? Dels fordi luftfugtigheden er høj det meste af året. Dels fordi Danmark ligger på grænsen mellem frost og tø, så vejret hele tiden veksler. Når frosten er på vej, salter vi. Så tør det igen, og vejene flyder med saltvand. Så kommer næste frostvarsel og så er det forfra. Din bils undervogn bliver altså udsat for adskillige saltvandsbade vinteren igennem. Og saltvand og metal er som bekendt en rigtig dårlig kombination.
Hyppig undervognsvask kan forebygge noget, men det sikreste er en professionel undervognsbehandling.
Hvad får jeg ud af at rustbehandle?
Hvis du ikke er typen der skifter bil hvert andet år, så er en rustbehandling alle pengene værd. Den profesionelle Dinitrol-behandling forebygger rustangreb på din bil. Det betyder:
- Forlænget levetid
- Højere gensalgsværdi
- Færre reparationer
- En sikrere bil
5 tips til at give bilen bedre levevilkår
- Rustbeskyt din bil så hurtigt som muligt – gerne før første køretur.
- Parkér din bil i en garage, der er opvarmet til ca. 20 grader eller i en carport med god luftcirkulation.
- Fravælg som udgangspunkt undervognsvask i en vaskehal, hvis din bil er rustbeskyttet.
- Overdreven brug af undervognsvask (cirka hver 14. dag til én gang om måneden) kan medføre unødvendigt slid på rustbeskyttelsen.
- Sørg for at få efterbehandlet din rustbeskyttelse hvert 2.-3. år.