Guiden handler om Citroen e-Spacetourer XL (75 kWh) Shine (Årgang 11/2020 - 03/2024)
Citroen e-Spacetourer XL Shine har en elektrisk motor på 100 kW (136 hk). Den har en bruttobatterikapacitet på 75 kWh og bruger ca. 30 kWh pr. 100 km. Med ideelle forhold har den en maksimal rækkevidde på 250 km, men ved motorvejskørsel og lave temperaturer falder rækkevidden til 200 km.
Bilen måler 5,31 meter i længden og 2,2 meter i bredden med sidespejle. Den bruger 12,9 meter til at vende. DC-ladeeffekten kan nå op til 100 kW kortvarigt. Bilen er CO2-neutral og har en støjsvag motor, som sikrer en behagelig og sikker kørsel.
Indholdsoversigt
Citroën ë-Jumpy SpaceTourer har flere spændende varianter. Her er en liste over de vigtigste:
Alle varianter har forsikringsklasserne KH/VK/TK 20/25/22 og udleder ingen CO2 under kørslen.
Fordele | Ulemper |
---|---|
- Elektrisk motor med 100 kW (136 hk) | - Rækkevidden falder til 200 km ved motorvejskørsel og lave temperaturer |
- Batterikapacitet på 75 kWh, ca. 70 kWh anvendelig | - Ingen plads til reservehjul, kun reparationssæt ved punktering |
- God som shuttle-bus | - Begrænset egnethed som familiebil |
- Miljøvenlig | - Ydelsesreduktion efter hurtigladning ved høj batteritemperatur |
Testresultaterne for Citroën ë-Jumpy SpaceTourer viser klare styrker og svagheder. Bremselængden fra 100 km/t er 35,7 meter, hvilket er godkendt. Men verarbejdningen får en lav score på 3,4.
Daglig brug vurderes også til 3,4, som kunne være bedre. Karrosseri/koffert og indvendig komfort klarer sig dog bedre med scorer på henholdsvis 2,5 og 2,4.
Med hensyn til sikkerhed får modellen også blandede resultater. Aktiv sikkerhed scorer 2,5, mens passiv sikkerhed får 2,6. Støjniveauet indeni ved 130 km/t er 72,7 dB(A), hvilket kan være højt for nogle.
Testkøretøjet havde en første registrering i april 2021 og havde kørt 5.400 km ved teststart. Ecotest rækkevidde angives til 255 km, hvilket er rimeligt for en elbil i denne klasse.
Citroën ë-Jumpy SpaceTourer har stærke konkurrenter på markedet. Både Mercedes-Benz EQV og Nissan E-NV200 er populære alternativer.
Disse alternativer giver forskellige fordele afhængig af behov og budget.
Rækkevidden for en Citroen e-Spacetourer XL (75 kWh) Shine er 256 km ifølge EcoTest. Bilen bruger 29,7 kWh per 100 km ved samme test. Ifølge WLTP-testen er forbruget 26,6 kWh per 100 km.
Batteriet har en kapacitet på 75 kWh brutto. Dette gør bilen velegnet til både bykørsel og længere ture. Elektrisk kørsel giver nul CO2-udledning, hvilket er godt for miljøet.
Citroen e-Spacetourer XL (75 kWh) Shine har et batteri på 75 kWh brutto. Netto er det 69 kWh, som du kan bruge.
Citroën ë-Jumpy SpaceTourer kan lades på flere måder. Her er en enkel guide til, hvordan man gør det:
Disse trin hjælper dig med at holde din ë-Jumpy SpaceTourer fuldt opladt og klar til brug.
En fuld opladning af en Citroen e-Spacetourer XL (75 kWh) Shine tager ca. 7 timer med en 11 kW oplader. Opladning fra en almindelig stikkontakt tager over 33 timer. Bruger du en DC-oplader, kan du lade batteriet fra 10% til 80% på omkring 38 minutter ved 77,5 kW.
Citroen e-Spacetourer XL Shine har en elektrisk motor på 100 kW. Det svarer til 136 hestekræfter. Motoren giver et drejningsmoment på 260 Nm.
Den elektriske motor sikrer god acceleration. Bilen går fra 0-100 km/h på 11,7 sekunder.
Citroen e-Spacetourer XL Shine har en elektrisk motor. Denne motor yder 136 hestekræfter (100 kW). Dette er en kraftfuld motor, der giver en god køreoplevelse.
Topfarten for Citroën e-Spacetourer XL (75 kWh) Shine er på 130 km/t. Denne model, som kommer fra årgang 11/2020 til 03/2024, har en elektrisk motor med 100 kW (136 hk) og et drejningsmoment på 260 Nm.
Den kan accelerere fra 0-100 km/t på 12,1 sekunder, hvilket gør den velegnet til både by- og motorvejskørsel. K.W. Bruun Automotive A/S understøtter modellen, hvilket sikrer god service og support.
Citroen e-Spacetourer XL (75 kWh) Shine accelererer fra 0-100 km/t på 11,7 sekunder. Bilen har en elektrisk motor med en effekt på 100 kW (136 hk).
Det maksimale drejningsmoment er 260 Nm. Den maksimale hastighed er elektronisk begrænset til 130 km/t.
Længden på Citroën ë-Jumpy SpaceTourer er 5,31 meter. Bredde med sidespejle er 2,2 meter. Bilen kræver 12,9 meter til vending. Bagagerummet kan rumme op til 750 liter bag tredje sæderække.
Uden afdækning kan det rumme op til 1.575 liter. Totalt volumen ved nedlagte bagsæder er 4.565 liter.
Bagagerummet i en Citroën ë-Jumpy SpaceTourer er rummeligt. Med tredje sæderække på plads er kapaciteten 750 liter. Uden afdækning stiger den til 1.575 liter. Totalt volumen med sæderne lagt ned er 4.565 liter.
Sæderne kan også fjernes, hvilket giver fleksibel opbevaring. Bagklappen er tung, og der er ingen elektrisk betjening.
Ja, man kan få anhængertræk på en Citroën ë-Jumpy SpaceTourer. Den elektriske model har en maksimal anhængervægt på 1 ton. Det er mindre end dieselversionernes kapacitet. Begrænsningen skyldes elbilens konstruktion.
Den maksimale vægt for et anhængertræk på en Citroën ë-Jumpy SpaceTourer er forskellig. Uden bremsning kan den trække op til 750 kg. Med bremsning kan den trække op til 1.000 kg.
Det gør det muligt at bruge bilen til at trække mindre trailere og campingvogne. Dette er en god funktion for dem, der har brug for ekstra transportmuligheder.
Citroën ë-Jumpy SpaceTourer tilbyder forskellige fælge. Her er mulighederne:
Citroën ë-Jumpy SpaceTourer har altså mange fælgetyper at vælge imellem, så man kan finde den rette stil og funktionalitet til sin bil.
Vinterdæk er vigtige for sikker kørsel i kolde måneder. Derfor skal man vælge de bedste dæk til Citroën ë-Jumpy SpaceTourer.
Valg af de rette vinterdæk øger sikkerheden og komforten ved kørsel om vinteren med Citroën ë-Jumpy SpaceTourer.
Citroën ë-Jumpy SpaceTourer har mange sikkerhedsfunktioner. Den har automatisk nødbremse, som hjælper med at undgå ulykker. Bilen har også blindvinkelovervågning, som advarer føreren om biler i de blinde vinkler.
Den er udstyret med vognbaneassistent, der hjælper bilen med at holde sin bane. Isofix-beslag til børnesæder øger sikkerheden for de små passagerer. Airbags er placeret rundt om i bilen og beskytter passagererne ved kollisioner.
Interiøret i en Citroën ë-Jumpy SpaceTourer er rummeligt og komfortabelt. Der er plads til op til ni personer. Sædevarme findes både foran og bag. Adaptiv affjedring sørger for en jævn køretur.
Klimaanlægget holder hele bilen kølig eller varm, som du ønsker.
Infotainment-systemet inkluderer navigation og Bluetooth. Der er også en parkeringsassistent, der gør det nemt at parkere. Xenon/LED-forlygter og en regnsensor bidrager til en sikker kørsel under alle forhold.
Bagagerummet er stort og kan rumme mellem 2.011 og 3.300 liter afhængigt af sædeopsætningen.
Citroën ë-Jumpy SpaceTourer kan rumme mellem 5 og 9 personer. Standardversionen har 8 sæder. For mere komfort kan du vælge en version med 7 sæder.
Der findes også en Business-version med 9 sæder. Dette gør bilen fleksibel for både familie- og erhvervsbrug.
Citroën ë-Jumpy SpaceTourer har et avanceret lydsystem. Det er udstyret med seks højtalere for god lydkvalitet.
Lydsystemet inkluderer Bluetooth for at streame musik og håndfri opkald. Der er også USB-porte til opladning og forbindelse af enheder.
Man kan få mange praktiske apps til en Citroën ë-Jumpy SpaceTourer. Disse apps gør kørsel nemmere og mere behagelig.
Disse apps øger komforten og gør det lettere at bruge bilen dagligt.
Softwaren i en Citroën ë-Jumpy SpaceTourer opdateres automatisk. Dette sikrer, at bilen altid har de nyeste funktioner og forbedringer. Ejere behøver derfor ikke at tage bilen til service for softwareopdateringer.
Systemet håndterer opdateringerne trådløst. Dette sparer tid og holder bilen moderne. Man kan trygt regne med, at softwaren altid er opdateret uden ekstra besvær.
Citroën ë-Jumpy SpaceTourer tilbyder mange muligheder for at tilpasse bilen. Her er en liste over tilbehør og ekstraudstyr, som man kan få:
Denne liste gør det nemt at vælge det rette udstyr til din Citroën ë-Jumpy SpaceTourer.
Citroën ë-Jumpy SpaceTourer bruger en elektrisk motor på 100 kW (136 hk). Den har et drejningsmoment på 260 Nm. Batterikapaciteten er på 75 kWh, hvoraf 70 kWh er anvendelig. Dette giver en rækkevidde på op til 256 km ifølge EcoTest.
Opladning med 11 kW tager næsten 7 timer, men fra 10% til 80% SOC kan den oplades på ca. 38 minutter ved brug af en 77,5 kW lader.
Systemet i Citroën ë-Jumpy SpaceTourer overvåger batteriets temperatur nøje. Det kan reducere ydelsen, hvis batteriet bliver for varmt efter hurtigladning. Bilen udleder 0 g/km CO2 under kørsel, men udledningen er 148 g/km Well-to-Wheel.
Dette betyder, at den er miljøvenlig under kørsel, men produktionen af elektriciteten spiller også en rolle i det samlede CO2-regnskab.
En Citroen e-Spacetourer XL (75 kWh) Shine koster i 2024 780 kr i årlig ejerafgift. I Danmark koster alle elbiler det samme beløb, da de ikke udleder noget CO2 under kørsel.
En Citroën ë-Jumpy SpaceTourer skal normalt til service én gang om året eller for hver 25.000 km, alt efter hvad der kommer først. Elbiler har færre bevægelige dele, så de kræver ofte mindre vedligeholdelse end benzindrevne biler.
Regelmæssige servicebesøg bidrager til bilens ydeevne og levetid. Det er også vigtigt at holde øje med bremser, dæk og batterikontrol under servicebesøgene.
Citroën ë-Jumpy SpaceTourer kan have dele, der går oftere i stykker. Det er vigtigt at vide, før man køber bilen.
Denne viden kan hjælpe med vedligeholdelse af en Citroën ë-Jumpy SpaceTourer og give en bedre oplevelse med bilen.
Garantien på en Citroën ë-Jumpy SpaceTourer dækker i to år for hele køretøjet. Lakken har en garanti på tre år. Mod gennemrustning er garantien tolv år. Batteriet har en garanti for mindst 70% af den oprindelige ladekapacitet i otte år eller 160.000 km.
Garantien på en Citroën ë-Jumpy SpaceTourer er meget omfattende. Købere får to års garanti på bilen. Lakken er dækket i tre år. Gennemrustning er dækket i tolv år.
Batteriet har også en god garanti. Det garanteres at holde mindst 70% af sin oprindelige kapacitet i otte år eller 160.000 km. Dette giver stor sikkerhed for bilens langvarige ydeevne.
Hvis du skal ud at investere i en ny bil, er det en god idé at dobbelttjekke oplysningerne fra denne side, da specifikationerne kan variere på de enkelte varianter der sælges i Danmark. Bilhandel kan ikke holdes ansvarlig for rigtigheden af indholdet. Oplysningerne på denne side er baseret på en række forskellige kilder, som kan være ufuldstændige, og der kan derfor forekomme ukorrekt information.
Oprettet 03.12.2024, 14.50.55
Opdateret 03.12.2024, 14.50.55
Brug for hjælp?