5 måder du kan forbedre din søvnkvalitet

SPONSORERET:

Dette indhold er sponsoreret 

Søvn er en altafgørende faktor for vores fysiske, men også mentale trivsel.  Vores nattesøvn danner grundlag for vores generelle sundhed og trivsel. Dårlig nattesøvnen kan medfører en glidebane af komplikationer i din hverdag. 

Din søvn påvirkes af mange forskellige faktorer, men du kan selv være med til at hjælpe de bedre nætter på vej. Her finder du 5 metoder til at fremme en bedre søvnkvalitet. 

God læselyst. 

 

Belysningens betydning 

Noget af det der kan forstyrre den gode nattesøvn allermest er uønsket lys. Måske er dine gardiner ikke mørklagte?, og du får måske sommersolen ind i dit hoved allerede fra kl. fire om morgen? Denne forstyrrelse kan let undgås ved at investere i gode og effektive mørklægnings gardiner, så du ikke vækkes uønsket når solen står op i de lyse måneder.
Derudover kan det ligeledes være en fordel at sikre sig, at udskifte natlampens blålige og skrape lyd med en pærer der udsender et mere varmt og dæmpet lys. På denne måde undgår du at  hæmme din træthed inden du går i seng.

 

Ikke for koldt og ikke for varmt 

Temperaturen i dit soveværelse er en smagssag, men det er ikke desto mindre vigtigt, at den matcher dit individuelle ønske og behov. Du kan eventuelt slukke for radiatoren inden sengetid, eller tag et par sokker på hvis du døjer med kolde fødder om natten. Hvis temperaturen har ekstraordinær indflydelse på din søvn, kan det med stor fordel anbefales at skifte mellem sommer- og vinterdyne mellem årstiderne, for optimal temperatur. 

 

Sengens komfort 

Der hersker  ingen tvivl om, at din seng og dens kvalitet har den største betydning for din søvns komfort. Du kan let sikre dig en bedre nætter, hvis du med  den rette hjælp og rådgivning får valgt en seng med den rette type fjedring mm., der nærmest er skræddersyet til dig og din krop. Her er valg af pude ligeledes vigtigt, da den skal aflaster din nakke mest hensigtsmæssigt. 

 

Lad mobilen ligge

Du har sikkert hørt det før. Det blå lys som din mobil eller laptop udsender er no go for en god nattesøvn. Dette skyldes nemlig at lyset hæmmer din krops naturlige produktion af søvnhormonet melatonin, der dannes om aftenen. Du  snyder dermed din krop til at tro, at det er dag i stedet for nat. 

En god tommelfingerregel er at lægge mobilen fra dig minimum en timen inden du går til køjs. Brug i stedet den sidste time af aftenen på at læse en god bog. 

 

Skru ned for kaffen inden sengetid

Det sidste og nok også det mest enkle tips er, at undgå at drikke kaffe eller andre koffeinindholdet drikke min. 2 timer op til sengetid. Erstat eventuelt din aftenkaffe med en kop koffeinfri kaffe eller te. Du kan også lave dig selv en kop varm mælk med honning, som gør dig ekstra afslappet og klar til en god nats søvn. 

 

Efter at have læst denne artikkel føler du dig måske klædt bedre på, til at træffe nogle valg, der kan være med til at forbedre din søvnkvalitet og dermed også dit generelle helbred og din trivsel.